Elindult a Marketplace Facebookon!

Elindult a Marketplace Facebookon!

A Facebook ahol konkurenciát lát, azt vagy bekebelezi (Instagram) vagy lemásolja (Snapchat), októbertől pedig úgy tűnik az apróhirdetési portáloknak üzent hadat a Marketplace funkciójával, mely mostantól örömmel jelentjük hazánkban is elérhető.

Az új funkció egyrészt ingyenes, szemben az előbbinél található jutalékokkal, másrészt a legnépszerűbb közösségi oldal felhasználóit célozza meg, ami szinte teljes lefedettséget jelent a keresőképes lakosság körében (5,4 millió magyar Facebookozik egy idén januári adat szerint).

De nézzük is meg, hogy néz ki a gyakorlatban a Facebook piactere.

Az eddigi csoportok, melyek egy-egy téma köré gyűltek szintén alkalmasak voltak adás-vételre, azonban rájuk kellett találni, nem volt egy központi hely, ahová az ember feltehette az eladni kívánt áruját. Vagy a terméket tudtuk a megfelelő csoportba tenni, vagy az élőhelyünk szerinti csoporthoz csatlakozhattunk.

Most viszont egy nagy piactéren csoportosul majd mindenki, így könnyen megeshet, hogy akitől vásárolni készülünk pont egy ismerősünk ismerőse, akit kellően leinformálva bizalommal vághatunk neki a tranzakciónak.

Arról nem is beszélve, hogy alapértelmezetten a közelünkben lévők hirdetéseit mutatja meg nekünk a Facebook, hogy mi számít számunkra közelnek, beállítással módosíthatjuk. Országon belül bármilyen határt megadhatunk.

Természetesen itt is rajtunk a nagy testvér szeme, nem árulhatunk például illegális termékeket, élő állatot, felnőtt témájú termékeket és fegyvereket. A hirdetéseinket a rendszer felülvizsgálja, és ha úgy látja, nem ütközik szabályzatba, jóvá hagyja. A gépi tanulást is felhasználva pedig folyamatosan finomítja a szűrést. Ha olyan hirdetést látunk, ami a szabályzatba ütközik, mi is jelenthetjük ugyanúgy, ahogy eddig megszoktuk a posztoknál.

A Facebook ugyanakkor nem vállal felelősséget a fizetésért és szállításért, pusztán közvetítő, aki összehozza egymással ez embereket, rájuk bízva a döntést, hogy egymással hogyan és milyen ügyleteket bonyolítanak.

Technikailag a Marketplace nem kapott külön appot, csak egy gombot a Facebook kezdőképernyőjén, üzeneteket pedig a Messengeren keresztül tudunk váltani leendő vevőinkkel, eladóinkkal. Használhatjuk a keresőjét ha pontosan tudjuk, mit szeretnénk, de a kategóriákban is böngészhetünk a szimpatikus termékek között.

Maga az eladás pedig nem bonyolultabb, mint egy posztot közzétenni: feltöltünk egy képet az eladni kívánt termékünkről, megadjuk a nevét, leírását és árát, kiválasztjuk, hol tartózkodunk és kategorizáljuk a termékünket majd közzétesszük.

És hogy lesz-e hirdetés ezen a felületen is? Biztosan. Nem hinnénk legalábbis, hogy az az 550 millió ember, aki világviszonylatban használja a Marketplace-t, a Facebooknak nem lesz potenciális hirdetési célterülete, amit még meghódíthat a Messenger után. A kérdés csak az, mikor jelenik meg.

Az új funkció hivatalosan tegnap este indult el hazánkban, néhány napon belül már látható lesz mindenkinél.

A legfontosabb dolog a kommunikációban az, hogy meghalljuk ami nincs elmondva./Peter F. Drucker/