A fontok fontos dolgok

A fontok fontos dolgok

Egy korábbi hármas összeállításunk (goo.gl/gdjJGu) adta az ötletet, hogy részletesebben írjunk a betűtípusokról, azok használatáról egy felhasználó szemével, illetve egy kicsit mögé nézzünk a betűk tervezésének, ennek a grafikusok között is különleges területnek.

Ugyanúgy ahogy a színeknél, formáknál és arányoknál, a betűknél is vannak olyan szabályok, melyek betartásával harmonikus összképet kapunk, miközben avatatlan szem nem tudja, miért könnyen áttekinthető, érthető az egyik szöveg és nehezen a másik, noha látszólag nincs nagy különbség a két írás között.

Más betűket használunk egy feltűnő címhez, vagy egy logó mellé, mint egy hosszú szöveghez vagy egy weboldalhoz, de a választás szempontja ugyanaz: összefüggésben álljon a tartalommal.

Fotó: www.nicolaginzler.com

Szépek például a kézzel írt betűk, de nehezen olvashatóak egy hosszabb szöveg estében, ezért ezeket inkább a rövid figyelemfelhívó szöveghez használjuk.

Talpas és talpatlan fontok

Megkülönböztetünk talpas és talpatlan típusokat is, a „lelőhelyekről” ahonnan letölthetjük a választott fontunkat külön szűrő szolgál ennek kiválasztására. A talpas betűk talpa sorvezetőként szolgál ugyanis a hosszabb szövegek esetében, így könnyebbé teszi az olvasásukat a folyó szövegekben. Ezek a régebbi betűtípusok egyébként, míg talpatlan, más néven groteszk társaik csak a 19. században jelentek meg. Az egyszerűsítés igényéből jött a talpak elhagyása, ami a 20. századtól tette elterjedté őket. Főleg online tartalmak írásakor használják őket, itt ezek a típusok a könnyebben olvashatóak, átláthatóak.
Jó megoldás, ha egy címsorhoz talpas betűt használunk, míg a hosszabb szöveghez talpatlant például egy cikk megírásakor.

Mennyit választhatok?

Noha egy hosszabb szöveges dokumentum többféle címsort- és alfejezetet is tartalmazhat, ne halmozzuk a különféle betűtípusok használatát. Rugalmasan kezelendő szabály, hiszen a szöveg hosszától is függ, de egyszerre maximum hármat használjunk.
Kivételt képez ez alól az egyre divatosabb mix and match stílus, ami a kép láttán mindenki számára egyértelművé válik:

Fotó: Pinterest
Látványos és egyedi összképet érhetünk el vele elsősorban plakátokon, design elemként használva, azonban átlag feletti stílusérzék szükségeltetik ehhez a stílushoz, hogy egymással összeillő betűket tudjunk kiválasztani a teljesen különböző típusokból.
Ha azonban bizonytalanok vagyunk, válasszunk egy betűtípust, és a kiemeléseket a félkövér, dőlt és aláhúzott változataikkal érjük el.

Figyeljünk az ékezetekre!

Gyakori hiba a magyar nyelvű szövegekben, hogy nem magyar ékezetes típust választ a szöveg írója, ebből adódóan az ékezetes betűk „kiugranak”, elsőre látható, hogy nincsenek az adott betűkészletben, ezért egy másikból betűkészletből származó ékezetes betűk ugranak be a helyükre, ami feltűnő és csúnya. Kis odafigyeléssel kereshetünk olyan betűtípust, ami minden magyar ékezetest tartalmaz, választáskor írjuk be az „árvíztűrkőtükörfúrógép” varázsszót, így azonnal látjuk, megfelelőt választottunk-e.
Beleszerettünk egy ékezeteket nem tartalmazó típusba? Rövid szöveg estén érdemes venni a fáradságot és „rajzolni” ékezeteket magunknak. Ezt megtehetjük például egy vesszőből az adott betűkészletből, egyszerűen a betű fölé húzzuk Photoshopban.

Sok kicsi sokra megy

Apró dolog, de sok múlik rajta: a betű és sortávolság is teheti szellőssé vagy összenyomottá írásképünket, így ha nem tudjuk, miért nem tetszik alkotásunk, érdemes ezekkel is játszani.

Míg egy kézírásnál lehet szép a szálkás vonalvezetés, addig egy géppel írt szövegben jobb érzés olvasni a kerekded betűket, válasszunk inkább ilyet!

Ami pedig a színt illeti könnyen olvasható az a felirat, ami elüt a környezetétől. A designnak nem kell háttérbe szorulnia a tartalom érdekében, de az elsődleges cél mindig az olvashatóság legyen, hacsak nem egy szép képet szeretnénk kreálni.

Számtalan weboldal létezik, ahonnan ingyenes vagy fizetős fontokat tölthetünk le, például ilyen a Google Fonts vagy a Dafont.

 

Hivatásos betűtervező lennél?

És itt ki is lyukadtunk az írás elején lévő témánkhoz, hogyan lehet megélni a fontokból?
Erről talán Anthony Barnett története beszél a legékesebben, a 68 éves reklámszakembernek köszönhetjük például a Real Madrid mezeiken található nevek betűit, de más csapatok mezein is láthatjuk a keze munkáját, úgy mint az AC Milan, Fenerbache, Ajax és Manchester United. Emellett ügyfelei között szerepelt az UNICEF is. Nem esett az alma messze a fájától, hiszen édesapja nyomdokait követve hosszabb-rövidebb kitérők után találta meg ezt a pályát, azt pedig mondanunk sem kell, hogy ilyen volumenű megbízók mellett a tervezés igen kifizetődő hivatás.

Kicsit talán konvencionálisabb utat járt be, de ugyanúgy sikertörténet Nicky Laatzé. Laatz szabadúszó grafikusként szeretett bele a grafikai tervezésbe, azonban hiába voltak az elismerések a munkája iránt, ebből még nem érkezett komolyabb megrendelése. Hirdetésként talált rá a Creative Marketre, ami pontosan azért jött létre, hogy az ide feltöltött munkákat, betűkészleteket a tervezőiktől meg lehessen vásárolni.
Más oldalak is vannak persze a Creative Marketen kívül, ahová egy-egy tervező feltöltheti a munkáját, minél több oldalon találkozhatunk velük, annál nagyobb az esélye, hogy kiválasztják a betűtípust, így miután feltöltötte a betűkészletet alkotója, onnantól az „dolgozik helyette”, passzív bevételre számíthat belőle.
Vannak akik saját weboldalt hoznak létre a munkáiknak, együttműködve más grafikusokkal egy-egy stílus köré csoportosulva.
Nicky Laatz például a közel háromszáz milliós bevételét annak köszönhette, hogy sokan szerettek bele az általa készített betűtípusokba, ehhez nagyban hozzájárult, hogy termékeken helyezte el őket, így leendő vásárlói el tudták képzelni, hogyan mutat majd „élőben”.

Egy használható tipp

Végezetül egy hasznos segítséget szeretnénk adni azoknak a designereknek, akik gyakran találkoznak az „ilyen betűt szeretnék” típusú kérésekkel, illetve okozott már problémát nekik, hogy levadásszanak egy-egy kiválasztott betűkészletet. A What the Font-on elég egy képet feltöltenünk és a származási URL-t megadnunk, máris kapjuk a típust, amit ha fizetős, ott meg is tudunk vásárolni, de ajánlást ekkor is kapunk ingyenes változatokra, amik nagyon hasonlítanak az eredetihez.
A program elérhető itt: http://www.myfonts.com/WhatTheFont/

A fontok témájának fontosságát mi sem mutatja jobban, hogy a kalligráfia eredete az ókori görög és római írnokok idejébe nyúlik vissza, de mind a mai napig egyetemeken tanítják, többek között Steve Jobs is hallgatta ezt a tárgyat a Reeden.

Egy hajszálnyi eltérés szépít vagy elégtelenít./Denis Diderot/